Waarom een blokje om zo goed voor je is!

Hoeveel zit jij?

Kijk eens naar een gemiddelde dag uit je eigen leven: hoeveel uur zit jij per dag? Zeker als je een zittend beroep hebt, dan schrik je daarstoppen met zitten waarschijnlijk aardig van. En mensen die een beroep hebben waarbij ze veel bewegen of lopen, brengen vaak in de avonduren nog veel uurtjes zittend door voor de TV.

Lopen was vroeger een standaard onderdeel van onze dag. Tegenwoordig moeten we daar vaak bewust moeite voor doen. De maatschappij veranderde. Er zijn meer beroepen waarbij je de hele dag zit, veel faciliteiten zijn dichtbij huis, we staan minder lang in de keuken, een groot deel van de mensen heeft een auto, het openbaar vervoer is beter geregeld en internet en alle bijbehorende opties zoals gamen zorgen ervoor dat we ook in onze vrije tijd meer zitten.

Zitten is ongezond

En helaas….zitten is niet goed voor ons! Dat meer bewegen goed is, weet iedereen wel, maar waarom is zitten in het bijzonder dan zo slecht? Er wordt zelfs gezegd: zitten is het nieuwe roken!

Er worden diverse aandoeningen in verband gebracht met veel zitten; diabetes, botontkalking, depressies, rugpijn, hartziekten en sommige vormen van kanker. Meer onderzoek is nodig om het mechanisme exact te verklaren, maar lang zitten lijkt van invloed te zijn op je stofwisseling, de hoeveelheid mineralen in je botten en de gezondheid van je bloedvaten.

Hoe kun je compenseren?

Hoe kun je dit negatieve effect voorkomen? Veel mensen proberen hun inactieve gedrag te compenseren door 1 x per week te gaan sporten. Dat is een hele goede basis, maar helaas niet voldoende. Om ons zittende leven te compenseren hebben we dagelijkse beweging nodig! Iedere dag sporten is tijd technisch geen haalbare kaart, maar ook helemaal niet nodig. Een aantal tips...

Bedenk een aantal manieren waarmee je het zitten regelmatig kunt onderbreken:

  • ga wat te drinken halen
  • zet je printer verder weg zodat je op moet staan
  • als het toilet heel dichtbij is, ga dan ook eens naar het toilet op een andere verdieping als je in een groter gebouw werkt (en dan ga je uiteraard met de trap ;-)!)
  • loop een keer naar een collega toe i.p.v. dat je de telefoon pakt
  • Zet om het uur een wekkertje, sta op en maak wat rek en strek bewegingen

Moet je echt zoveel zitten?

  • Zijn er situaties te bedenken waarin je nu zit, maar die ook staand zouden kunnen? Vergaderen bijvoorbeeld. Of een brainstormsessie met een collega terwijl je een blokje omgaat!
  • Wellicht zijn er mogelijkheden om een deel van je werk staand te doen m.b.v. een apart bureau
  • Kijk ook eens hoeveel je zit na werktijd! Hoe kun je daar verandering in brengen? Natuurlijk kan het ontspannend zijn om een avondje te netflixen voor de buis, maar maak eens een korte wandeling voordat je de volgende aflevering aanzet.

Beweeg meer

  • Lunch niet in de kantine (of achter je bureau), maar ga een blokje om. Zo maak je op een mooie dag ook nog wat vitamine D aan!

wandelen en hersenactiviteit


  • Veel mensen gebruiken als argument dat dat te veel tijd kost, maar kijk eens wat wandelen met je brein doet! Daarna ben je veel efficiënter en effectiever!





  • Parkeer je auto niet overal voor de deur, maar zorg dat je standaard een stukje moet lopen.
  • Neem wat vaker de fiets of ga te voet i.p.v. de auto te pakken.
  • Stap een halte eerder uit als je met het openbaar vervoer reist.
  • Regelmatig blijven sporten!

Bewegen levert nog meer op!

Bekijk dit filmpje van Erik Scherder eens. Hij legt heel helder uit wat bewegen doet met je brein en wat dit voor jouw functioneren betekent!

En zoals bij elke gedragsverandering geldt, probeer niet in één keer alles toe te passen. Pik 1 of 2 dingen uit bovenstaande lijst en start daar vandaag gelijk mee! Het belangrijkste is dat je een begin maakt en vandaag minder zit/meer beweegt dan gister!

Get off your seat and move!