Groene smoothiesGroene smoothie

Maak je eigen gezonde smoothie op basis van onderstaande uitgangspunten.

  • Voeg altijd groente toe; bijv. komkommer, spinazie, andijvie, boerenkool, sla
  • Bij voorkeur meer groenten dan fruit.
  • Om de smoothie op natuurlijke wijze iets zoeter te maken, kun je banaan, dadels of ander zoet fruit toevoegen.
  • Voeg altijd een vet, eiwit of vezelbron toe; bijv. avocado, kokosolie, noten of zaden, havermout, beetje pindakaas of yoghurt.
  • Om de smoothie vloeibaar te maken voeg je water of melk (bij voorkeur plantaardig, zoals amandel-, kokos- of hazelnootmelk) toe. Zorg dat je nog wel moet kauwen (dus niet te vloeibaar maken); dat is goed voor het op gang komen van je spijsvertering!
  • Het is handig om deels gebruik te maken van diepvriesproducten. Dat is gemakkelijk om op voorraad te hebben en het geeft een milkshake-achtig effect aan je smoothie. Het is bovendien super vers (meestal direct vanaf het land ingevroren!). Je blender en/of keukenmachine moet hier wel voldoende power voor hebben! Denk bijvoorbeeld aan spinazieblokjes, fruit (bessen, aardbeien, kersen etc.). Je kunt ook zelf stukjes banaan invriezen.

Een paar voorbeeldcombinaties (of gewoon wat je in huis hebt!):

  • avocado – (diepvries)spinazie – sesamzaad – kaneel – banaan (diepvries).
  • banaan – avocado – handvol andijvie
  • banaan – (diepvries)spinazie – avocado – mango – kokosrasp – kokosolie – komkommer
  • ananas - banaan - handje verse munt - chiazaad –komkommer – courgette - gember - havermout
  • Andijvie – kiwi – (bevroren)banaan – kokosolie – pindakaas – kaneel – sesamzaad – water
  • Banaan – kiwi – spinazie – sinaasappel – havermout
  • Banaan – rozijnen – boerenkool of broccoli – wortel - havermout – lijnzaad