Bereid je goed voor op je COVID-19 vaccinatie

Goede kans dat jij binnenkort ook een oproep krijgt voor je COVID-19 vaccinatie. Als jij besluit om een afspraak te maken, dan tref je in deze nieuwsbrief een aantal tips om je daar zo goed mogelijk op voor te bereiden. Als je het vaccin krijgt toegediend wordt je immuunsysteem aan het werk gezet om anti-stoffen aan te maken, maar daar zijn wel voedingsstoffen voor nodig!

Het immuunsysteem

Het immuunsysteem komt in actie om het lichaam te beschermen tegen lichaamsvreemde stoffen zoals bacteriën, gifstoffen, schimmels, parasieten en virussen. Niet gek dus dat je beter bestand bent tegen het Corona virus als je immuunsysteem goed werkt.

Het vaccin

Als je je laat vaccineren wordt je immuunsysteem getriggerd en worden er anti-stoffen aangemaakt. Die anti-stoffen zorgen ervoor dat je afweer hebt als je op een later moment besmet zou worden met het Corona virus. Dus ook hier, geen vreemde gedachte dat het aanmaken van anti-stoffen beter werkt als je immuunsysteem in goede conditie is.

Voed het immuunsysteem

Het immuunsysteem heeft voedingsstoffen nodig om goed te kunnen werken. Een gezond en gevarieerd eetpatroon is daarbij de belangrijkste basis. Eventueel aangevuld met voedingssupplementen afhankelijk van je leeftijd, bestaande tekorten en je algehele conditie.Vaccinatie Covid-19

Wat kun jij doen om de werking van het vaccin te optimaliseren?

Fitheid

Zorg er allereerst voor dat je zo fit mogelijk bent op de dag dat je het vaccin krijgt toegediend. Heb je een griepje onder de leden of ben je niet fit door andere omstandigheden, dan wordt je immuunsysteem al belast. Probeer de vaccinatie dan een paar dagen uit te stellen.

Vitamine D

Is je vitamine D spiegel op orde dan lijkt dit de werking van het vaccin te bevorderen en de kans op bijwerkingen te verkleinen. Vitamine D kan ook de beschermingsduur van het vaccin verlengen.

Vitamine D maak je voornamelijk aan via zonlicht op de huid. Ga dus regelmatig even rond het middaguur naar buiten. Vitamine D zit o.a. in sardientjes, ansjovis, forel, zalm, makreel, haring, ei, yoghurt en kip.

Vitamine E

Uit eerdere onderzoeken is naar voren gekomen dat mensen met voldoende vitamine E meer antilichamen produceerden na vaccinatie.

Vitamine E zit o.a. in zonnebloempitten, hazelnoten, pijnboompitten, amandelen, paranoten (max. 4 per dag), garnalen, pistachenoten en eieren.

Selenium

Eveneens uit onderzoek bleek dat na het toedienen van selenium de immuunrespons verbeterde, de beschermingsduur verlengd werd én er ook minder virusmutaties werden aangetroffen in de ontlasting!

Selenium zit o.a. in paranoten (max. 4 per dag), tonijn, chiazaad, sardientjes, zonnebloempitten, haring, makreel en ansjovis.

Vitamine CGezonde maaltijd

Deze vitamine kan de kans op bijwerkingen verkleinen. Het is een aanrader om voorafgaand aan de toediening van het vaccin te zorgen voor voldoende vitamine C, maar ook in de weken die daarop volgen.

Vitamine C zit o.a. in paprika, peterselie, boerenkool, kiwi, aardbeien, peulen, rode kool, olijven, waterkers en spitskool.

Overige vitaminen en mineralen

Daarnaast zijn vitamine A, B12, zink en koper van belang om de effectiviteit van het Corona vaccin te bevorderen.

Vitamine A zit o.a. in lever, wortel, paksoi, spinazie en zoete aardappel.

Vitamine B12 zit o.a. in lever, nori, mosselen, sardientjes, makreel en haring.

Zink zit o.a. in oesters, hennepzaad, pompoenpitten, lijnzaad, cacao, pijnboompitten en rundvlees.

Koper zit o.a. in oesters, cacao, lever, zonnebloempitten, lever, paranoten (max. 4 per dag), sesamzaad en hazelnoten.

Het zekere voor het onzekere

Neem – afhankelijk van jouw persoonlijke situatie – tijdelijk of langdurig een goede multivitamine, aangevuld met een hogere dosering vitamine C en D.

Advies

Wil je graag persoonlijk advies over voedingssupplementen en/of wil je stappen zetten om eventuele tekorten in je voedingspatroon aan te vullen, neem dan contact op. www.vitans.nl

*Deze blog is geschreven op basis van de informatie uit het artikel ‘Prik? Dan óók suppletie!’ uit ‘Fit met voeding’.