Goed gevulde saladeSalade

Een goed gevulde salade bestaat uit een paar onderdelen. Maak je keuze per onderdeel en stel zo je eigen salade samen.

Sla:

Je kunt als basis een slasoort, bladgroente of koolsoort kiezen.

Bijvoorbeeld: rucola, veldsla, ijsbergsla, spinazie, boerenkool, andijvie, rode kool, witte kool, spitskool.

Groente:

Kies een combinatie van verschillende groentes.

Bijvoorbeeld: (zoete)paprika, bleekselderij, wortel, tomaat, (rode) ui, radijs, witlof, venkel, komkommer, rode biet (gekookt), courgette, artisjok, boontjes (gekookt), avocado.

Fruit (optioneel):

In sommige salades kan het lekker zijn om wat fruit toe te voegen.Salade

Bijvoorbeeld: een appel, druiven, gedroogde cranberry’s of rozijntjes.

Vulling:

Om je salade lekker voedzaam te laten zijn, voeg je nog één of meer van onderstaande opties toe:

Ei (gekookt), vis (tonijn, zalm, makreel, garnalen), kaas (fetablokjes, geitenkaas), zeekraal (kort blancheren), bonen* (kikkererwten, linzen, kidneybonen).

*Goed afspoelen met water.

Kruiden en/of kiemgroenten (optioneel):

Om je salade te vullen met nog meer smaak, vitamines en mineralen, kun je nog wat kruiden (basilicum, peterselie, bieslook) en/of kiemgroenten (alfalfa, broccoli cress, tuinkers) toevoegen.

Topping:Salade

Maak je salade af met een topping.

Bijvoorbeeld: olijven, kappertjes, noten, zaden (zonnebloempitten, pompoenpitten, sesamzaad, gebroken lijnzaad).

Dressing:

Maak je eigen creatie met één of meer van deze ingrediënten:

Peper, zout, olijfolie, balsamicoazijn, witte of rode wijnazijn, citroensap, mosterd.