Peru, het land van de Quinoa!

We zijn net terug van een 3-weekse rondreis door Peru! Wat een divers land is dit. Van de 32 microklimaten die op de wereld voorkomen, heeft Peru er maar liefst 28! Nog best een uitdaging als je licht wilt reizen, maar je koffer zowel korte broeken als sjaal en handschoenen moet bevatten ;-)!

Kleurrijk land met prachtige overblijfselen van de Inca’s (Machu Picchu), mooie natuur, interessaQuinoante koloniale stadjes (Cusco) en….quinoa!

Ken je dit product al? Het lijkt op couscous en je spreekt het uit als ‘kienwa’. De quinoa die in onze supermarkten ligt komt grotendeels uit Peru, Boliva en Ecuador. Vooral in de Andes, boven de 4000 meter waar geen mais kan groeien, wordt veel quinoa verbouwd.

Waarom is er zoveel aandacht voor dit Zuid-Amerikaans zaad? Een paar redenen:

  • Het is glutenvrij. Een mooi product voor mensen met coeliakie.
  • Mooie aanvulling om gevarieerd te eten. We eten doorgaans veel producten met gluten zoals tarwe. Het gebruik van quinoa zorgt voor meer variatie omdat je dit bijvoorbeeld kunt gebruiken i.p.v. couscous of pasta, die allebei wel gluten bevatten.
  • Goed voor je bloedsuikerspiegel. Quinoa laat de bloedsuikerspiegel maar heel langzaam stijgen, waardoor je bloedsuikerspiegel veel constanter blijft en dat is gezonder voor je lichaam! Dit in tegenstelling tot rijs of aardappels, die je bloedsuikerspiegel juist erg laten schommelen.
  • Het is heel eiwitrijk en bevat alle aminozuren die je lichaam niet zelf kan maken maar wel nodig heeft. Er zijn maar weinig andere producten (waaronder ei) waar ook al die aminozuren in zitten. Interessant product ook voor vegetariërs.
  • Quinoa is vezelrijk en daarmee goed  voor je darmen en je stoelgang.
  • Het zit vol met belangrijke voedingsstoffen waaronder magnesium, foliumzuur, zink, kalium, koper, vitamine B1, B2, B3, B6 en E.

Er zijn ook wat negatieve berichten over quinoa voorbij gekomen. Door de interesse van andere landen in quinoa is de prijs in Peru gigantisch gestegen. Gewone mensen konden het product daardoor niet meer betalen. Dat voelt niet goed, maar het is ook dubbel! Door de grote vraag naar quinoa zijn er ook positieve ontwikkelingen. Boeren verdienen meer en hebben daardoor ook meer te besteden want in algemene zin goed is voor de economie. Parallel wordt er geïnvesteerd in het produceren van meer quinoa wat meer werk biedt op het platteland en voorkomt dat nog meer mensen naar grote steden zoals Lima vertrekken waar ze doorgaans geen rooskleurig leven te wachten staat. Inmiddels zijn de prijzen alweer wat gedaald (zoals dat gaat met vraag en aanbod) en wordt er ook in andere landen aandacht besteed aan het verbouwen van quinoa. Dit gebeurt ook in Nederland! Het betreft dan kruisingen die beter gedijen in ons klimaat.

In Peru kwam ik ook nog een broertje van de quinoa tegen met ook alweer zo’n mooie naam: kiwicha! Kiwicha kennen wij onder de naam Amarant. Amarant beschikt over min of meer dezelfde eigenschappen als quinoa, maar is nog iets fijner van structuur. Ook amarant kun je in de uitgebreidere supermarkt tegenwoordig vinden.

Hoe maak je quinoa klaar?

Doorgaans wordt quinoa al goed gewassen voordat het in de verpakking terecht komt. Toch adviseer ik je om de quinoa noQuinoagmaals zelf goed af te spoelen om de saponinen kwijt te raken die er vaak nog op zitten. Dit is op zich een natuurlijk eiwit, maar het heeft een bitter smaakje dat wij doorgaans minder lekker vinden. Daarnaast vinden niet alle darmen het even gemakkelijk om dit eiwit af te breken. Aangezien het geen toegevoegde waarde heeft kun je het er dus maar beter vanaf wassen. Je doet dit het makkelijkste in een losse theezeef omdat de zaadjes heel klein zijn.

Vervolgens kook je de quinoa zoals aangegeven staat op de verpakking (meestal 10 – 15 minuten). Daarna zijn de mogelijkheden oneindig! Je kunt het gebruiken als vervanger van couscous of rijst door er bijvoorbeeld een koude of warme salade of nasi mee te maken. Quinoa heeft een vrij neutrale smaak; jij bepaalt dus zelf m.b.v. kruiden welke smaak het krijgt!

En natuurlijk sluit ik af met een recepttip: Quinoa met makreel en paddenstoelen!