Creatief met rode biet!

Ze zeggen vaak: you love thRode bietem or you hate them! Hmmm…? Ik denk dat het vooral veel uitmaakt hoe je de rode biet klaarmaakt. De smaak is namelijk echt anders afhankelijk van het recept.

In deze blog meer informatie over de rode biet. Is deze gezond? En zo ja, welke eigenschappen worden er aan toegeschreven? En als je dan overtuigd bent…meteen een verrassend recept met rode biet om mee aan de slag te gaan!

Is rode biet gezond?

Je raadt het al: JA! Er zitten veel vitaminen en mineralen in rode bieten, waaronder vitamine B en C, magnesium, kalium, ijzer, jodium en veel vezels. Niet gek dus dat deze groente als gezond te boek staat. Zo werkt het ontstekingsremmend, bloeddrukverlagend, ontgiftend, stimuleert het een goede stoelgang en gaat het vermoeidheid tegen.

Daarnaast zit er in rode bieten ook nitraat* en dit zou je uithoudingsvermogen bevorderen. Dat is de reden waarom bieten momenteel zo populair zijn onder hardlopers. Meestal gaat de biet dan in de blender en wordt er een prachtig vuurrood sapje mee gemaakt. Persoonlijk ben ik meer van de smoothies. En dan het liefst een dikke smoothie die je echt moet eten i.p.v. drinken. Dit is namelijk veel beter voor het stabiel houden van je bloedsuikerspiegel!

Bietensmoothie tip: 2 gekookte rode bieten – 1 appel – ½ avocado – limoensap – water (net genoeg zodat de smoothie vloeibaar is, maar je wel een lepel nodig hebt. Serveer de smoothie eventueel met wat chiazaadjes.

*Van nitraat kun je ook teveel binnenkrijgen. Elke dag rode bieten is daarom niet aan te bevelen, maar mijn inziens ga je dan ook weer veel te eenzijdig eten. Varieer en je zit altijd goed!

Help; mijn plas is rood!

Sommige mensen schrikken na het eten van bieten omdat hun urine of ontlasting ineens rood kleurt. Dit is echter volkomen onschuldig. Niet ieder lichaam kan het stofje (betatine) verteren dat de rode kleur aan de biet geeft en dus verlaat het gewoon weer je lichaam. Betatine wordt ook gebruikt om voedingsmiddelen op natuurlijke wijze kleur te geven. Het staat dan meestal als E-162 in de ingrediëntenlijst. Zo zie je maar weer dat niet alle E-nummers slecht zijn ;-)!

Hoe kan ik rode biet bereiden?

Je kunt rode bieten rauw kopen maar ook gekookt en wel. Dat scheelt tijd; bieten moeten namelijk afhankelijk van de grootte, 25 minuten tot 1 uur koken. Kies je er voor om ze wel zelf te koken, doe dit dan ongeschild. De biet behoudt zijn smaak dan beter. Als de biet gaar is haal je de schil er heel gemakkelijk van af.

Mag het wat jou betreft nog wel wat creatiever? Wat dacht je van een  bietenburger (ook geliefd bij kids!), bietencarpaccio, risotto of pasta met bieten, bietenspread voor op een toastje. Krijg je al zin om te gaan experimenteren? Dan heb ik een verrassend recept voor je: rode bietensoep met mierikswortel.

Hoe vaak eet jij rode biet en wat is jouw favoriete recept?