Doe je voordeel met kiemen!

Wat zijn kiemengroenten en waarom zijn ze zokiemen gezond?

Kiemen zijn de uitlopers van zaden, die ontstaan door ze aan water en warmte bloot te stellen. Dit proces wordt ontkiemen of ontspruiten genoemd. Het is een soort stadium tussen het zaad en de jonge plant. Ze bevatten relatief veel gezonde voedingsstoffen zoals anti-oxidanten, vitaminen, mineralen, eiwitten, enzymen en vezels. En dat is heel verklaarbaar, want alle stoffen die de uiteindelijke plant bevat, zitten al in de kiemen. Geen wonder dus dat kiemgroenten ook het spijsverteringssysteem ondersteunen en het immuunsysteem versterken!

Veel mensen vinden het lastig om voldoende groente te eten. Het gebruik van kiemgroenten is een makkelijke manier om dit deels aan te vullen!

Voorbeelden van kiemgroenten

Alle zaden, granen en peulvruchten kunnen ontspruiten. Tuinkers is één van de bekendste soorten; veel mensen hebben dit als kind wel eens zelf gezaaid en laten ontkiemen op een schoteltje met natte watten. Maar er zijn veel meer soorten, zoals alfalfa, taugé en de kiemen van kikkererwten, linzen, bonen, rode bieten, radijs, prei en broccoli.

Hoe kun je kiemgroenten gebruiken?

Naast dat kiemen gezond zijn, vinden veel mensen ze ook echt lekker. En het oog wil ook wat; het strooien van wat kiemen over je maaltijd kan net die finishing touch geven!

Tips voor het gebruik van kiemen:

  • Op je brood of cracker, in combinatie met een plakje kaas. Of probeer eens een cracker met humus, plakjes avocado en tuinkers.
  • Voeg wat kiemen toe aan je salade
  • Een klein plukje in je soep of over je omelet
  • Maak een recept waar taugé in verwerkt is. Zo kun je gekookte sperziebonen wokken waar je taugé aan toevoegt en naar smaak wat peper en ketjap. Lekker met wat sesamzaadjes.
  • Strooi wat kiemen over je avondmaaltijd

Er zijn op internet tal van websites te vinden die je uitleggen hoe je zelf zaden kunt laten ontkiemen. Heb je daar geen tijd voor? Geen nood, tegenwoordig vind je ze in bijna elke supermarkt in de koeling. Bakjes met tuinkers, broccolicress, alfalfa, taugé of een mix van een paar verschillende kiemgroenten.

Experimenteer en ontdek welke kiemgroenten jij het lekkerste vindt!