Lijnzaad; zinvolle of zinloze hype?

Er zijn lijnzaadveel voedingshypes waarbij je je afvraagt of ze nou echt iets toevoegen aan jouw gezondheid of aan de portemonnee van degene die ze met veel lawaai op de markt brengt.

Het regelmatig gebruiken van lijnzaad is wat mij betreft een zinvolle hype! Ik hoop dan ook dat het idee van een hype verdwijnt en lijnzaad voor veel mensen een vast onderdeel in hun voedingspatroon wordt. 

Wat is de functie van lijnzaad?

Allereerst zorgt lijnzaad voor extra vezels! En dat is voor veel mensen een welkome aanvulling op de beperkte vezels die ze vaak via hun maaltijden binnenkrijgen. Van vezels weten we dat ze onmisbaar zijn voor een gezonde darmfunctie en darmfora. Het draagt dus bij aan een goede stoelgang. Daarnaast ontdekken we steeds meer hoe belangrijk de rol is van je darmen op je totale gezondheid.

Een andere eigenschap van lijnzaad is dat het rijk is aan ALA (alfa-linoleenzuur). Een omega 3 vetzuur dat je lichaam nodig heeft, maar enkel uit voeding kan halen. Je lichaam kan een deel van het ALA omzetten in EPA en DHA. Dat zijn niet alleen belangrijke ontstekingsremmers, maar ze hebben ook nog een belangrijke functie in de werking van je hersenen.

Lijnzaad kan ook een rol in je hormoonhuishouding vervullen. Het kan een disbalans in de hoeveelheid oestrogeen (waar o.a. veel vrouwen tijdens de overgang last van hebben) compenseren. Oestrogeen heeft veel functies in je lichaam, zo zorgt het voor gezonde botten maar houdt het bijvoorbeeld ook je bloeddruk constant. Ontstaat er een tekort of een overschot aan oestrogeen dan kun je daar aardig wat hinder van ondervinden.

Mocht je een erg lage bloeddruk hebben, gebruik dan niet te veel lijnzaad. Doorgaans zorgt lijnzaad namelijk voor het verlagen van je bloeddruk. Voor mensen met een hoge bloeddruk, dus juist weer een aanrader om dagelijks wat lijnzaad te gebruiken!

Welk lijnzaad moet ik kopen?

Je kunt lijnzaad heel of gebroken kopen. Het eten van heel lijnzaad is zo goed als zinloos omdat je lichaam dit nauwelijks op kan nemen. De zaadjes poep je dan gewoon weer uit. Je dient lijnzaad dus gemalen te gebruiken!

Simpel, denk je, dan koop ik toch de gebroken variant. Dat kan, weet echter dat de olie die in lijnzaad zit heel onstabiel is en snel oxideert (en dan verandert in stoffen die juist weer niet zo gezond zijn voor je lichaam). Koop je de zaadjes gebroken zorg dan dat je de verpakking altijd gelijk goed afsluit en in een donkere ruimte bewaart. Nog beter is het om de hele zaadjes te kopen en deze te malen vlak voordat je ze toevoegt aan je maaltijd. Dat kan handmatig met een vijzel, maar makkelijker nog met een elektrisch koffiemolentje. Ik gebruik zelf de Tristar KM-2270 (± € 17). Zeker als je regelmatig lijnzaad gaat gebruiken is dit een aanrader!  

Hoe kun je lijnzaad het beste gebruiken en welke hoeveelheid?

Lijnzaad heeft geen specifieke smaak en kan dus gemakkelijk toegevoegd worden aan een maaltijd. Zo kun je bijvoorbeeld wat lijnzaad strooien over vers fruit of een salade.

Zeker als je nu weinig vezels binnenkrijgt, dan zou ik het gebruik van lijnzaad langzaam opbouwen. Je darmen moeten er even aan wennen. Begin bijvoorbeeld met een volle theelepel en bouw dit op tot een afgestreken eetlepel.

En heel belangrijk als je meer vezels gaat gebruiken: blijf voldoende water drinken!