Meditatie? Give it a try!

Denk jij bij het meditatiehoren van het woord ‘meditatie’ gelijk ‘dat is niets voor mij!’? Dan schrijf ik dit stuk voor jou!

Meditatie hoort voor jou waarschijnlijk thuis in een spirituele, zweverige en vage hoek waar je bij voorkeur ver vandaan blijft. Leuk voor anderen, maar niet voor een rationeel, nuchter, en down-to-earth persoon zoals jij.

Gelukkig wordt er, voor mensen zoals jij (en ik), tegenwoordig ook wetenschappelijk onderzoek gedaan naar mediteren. Want als het niet wetenschappelijk bewezen is dan beginnen we er al helemaal niet aan. En wat blijkt, mediteren verandert je hersenactiviteit! En niet alleen tijdens het mediteren, ook daarna kunnen er structurele wijzigingen in je hersenen optreden die invloed hebben op de manier waarop je reageert of hoe je je voelt. En daar blijft het niet bij, meditatie heeft meer effect op je lichaam. Zo versterkt het onder andere je immuunsysteem, kun je er pijn en ontstekingen mee verminderen, maakt het je positiever, ervaar je minder stress en angsten en kun je je beter concentreren. Tja…dat klinkt goed, misschien toch eens in verdiepen?

Maar dan komt de vraag; mediteren, hoe doe je dat nou eigenlijk? Als je nog nooit gemediteerd hebt, dan adviseer ik je om niet gelijk een uur in de lotushouding te gaan zitten met je handpalmen omhoog. Het begint allemaal met aandacht, mindfulness. Concentreren op één bezigheid. Leven in het hier en nu. Tegenwoordig hebben we echter bijna altijd haast en doen we bij voorkeur 10 dingen tegelijk. Hoe vaak concentreer jij je op één en dezelfde taak? Als je echt wilt kijken wat meditatie voor jou zou kunnen betekenen, begint het wat mij betreft hier.

Leg de lat niet te hoog, maar doe de dingen die je nu ook doet, maar dan met meer aandacht en één ding tegelijk. Eet bijvoorbeeld met aandacht, kauw bewust (dat is ook nog eens beter voor je spijsvertering!) en proef goed wat je eet! Dat lukt alleen als je niets anders ernaast doet. Dus geen TV kijken of lezen, gewoon even zitten en eten. Dan ben je al aardig mindful bezig! Er zijn ook veel hobby’s die volledige aandacht vragen zonder veel gedachteninspanning, zoals hardlopen en tuinieren.

Het probleem is vaak dat we het te druk hebben en hobby’s sluitpost zijn. Daarom is het zo waardevol om je dagelijks terugkerende activiteiten zoals eten, lopen, koken, tanden poetsen met meer aandacht te gaan doen, want dat doe je elke dag! Steeds meer mensen gaan een stapje verder en maken bewust tijd voor meditatie. Dat kan een half uur of een uur zijn, maar ook 10 minuten in de ochtend kan al heel waardevol zijn. Gewoon even zitten en je aandacht bijvoorbeeld richten op je ademhaling of een woord. Dat zorgt echt voor een heel ander begin van je dag.  

Maar dat ‘gewoon’ even zitten en op je ademhaling letten, blijkt in de praktijk nog best lastig te zijn. Het kan prettig zijn om daarbij even op weg geholpen te worden. De app van headspace (https://www.headspace.com) is echt een aanrader voor mensen die sceptisch staan tegenover mediteren, maar wel nieuwsgierig genoeg zijn om het uit te willen proberen. De app geeft je de mogelijkheid om op een hele laagdrempelige, niet zweverige manier te proeven aan meditatie. Het betreft een gratis versie van 10 dagen, 10 minuten mediteren (ik adviseer je om het bij voorkeur 10 dagen achter elkaar te doen). Je wordt begeleid door een prettig Engels sprekende stem afgewisseld met leuke, informatieve animaties.

Wat heb je te verliezen? 10 dagen lang, 10 minuten? Kijk gewoon eens hoe het je bevalt!

Relax & focus!