Broccoli(steel)

Eet jij alleen de roosjes van de broccoli op en gooi je de rest weg? Zonde!Broccoli

De steel is zeker zo lekker en nog gezond ook. Maar hoe eet je die dan? Simpelweg door de harde buitenste schil er af te snijden. Je kunt de steel nu rauw eten of meewokken of - stomen met de roosjes. Snijd de steel dan wel in kleinere stukken zodat ze net zo snel gaar zijn als de roosjes.

Er wordt veel geschreven over broccoli. Dat is niet voor niets. Broccoli is één van de gezondste groentesoorten die er is! Er zitten nauwelijks calorieën in (dus goed voor de slanke lijn!) en heel veel stoffen waar ons lichaam blij van wordt. Zo zitten er veel vezels (stoelgang), calcium (botten), vitamine C en betacaroteen (weerstand) in broccoli. Verder is recentelijk ontdekt dat bepaalde bestanddelen van broccoli (indolen, sulforafaan en glucosinolaten) ons tegen kanker lijken te beschermen!

Reden genoeg om broccoli regelmatig op het menu te zetten. Saai? Welnee! Er zijn veel verschillende manieren om het klaar te maken. Wokken, stomen, uit de oven of zelfs pureren!

En denk ook eens aan broccolikiemen. Deze zijn nog gezonder (er zit maar liefst 30 x meer sulforafaan in de kiem dan in de roos!) en ook nog eens heel gemakkelijk te gebruiken. Voeg ze toe aan je salade, gooi een plukje in je soep of strooi ze over een rijstwafel met avocado.

En nog een leuk weetje…wat betekent broccoli? Brocolli is het meervoud van het Italiaanse woord ‘broccolo’ en dat betekent ‘de bloeiende top van een kool’.

Kom tot bloei met broccoli! ;-)